Fasanjakt

"Hei, jeg er i England. De har fasaner her! Masse! Jeg tar med en, jeg", var beskjeden jeg fikk her om dagen.  Og jeg bare.. "Kthx! Jeg sjekker om jeg finner en oppskrift". Til alt hell unnslapp min jaktkontakt og fuglen akkurat det engelske snøværet, og slapp dermed å strande på flyplassen. Og attpåtil hadde jeg en bok i hylla som nevnte etpar måter å spise fasan på som virket ganske kurante.

Fasan i appelsinsaus
Skylte og renset fuglen, og skar av noen fjærdotter som hang igjen her og der. Brunet den i jerngryte, hadde oppi litt løk og gulerøtter, og helte så over ca 60/40 hvitvin (faktisk en vinho verde som hadde ligget litt lenge i kjøleskapet og ventet på en blåskjellgryte) og appelsinsaft (to stk). På med lokket, også sto dette og surret på svak varme en stund (med etpar laubærblad, som sedvanlig).

Etter drøye trekvarter/en time var fuglen klar, lot denne hvile under folie sammen med grønnsakene. Kokte opp sjyen og tyknet den såvidt med en meljevning (maizena).

Delte opp fasanen i passelige stykker (lår, bryst, resten) og serverte med appelsinskiver på og en potet- og kålrabistappe ved siden av. Snadder.


Med en skikkelig god og tilsvarende mektig ostekake til dessert, ble jeg så mett at jeg måtte avslutte med en Underberg. Mangler bare 230 korker for et gravert glass, nå.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar