Fjorårets likør

Godt igang med drammer ryddet jeg litt i skapet og fant fram fjorårets slåpelikør, satt for om lag et år siden (og et par uker).  Jeg hadde brukt en oppskrift som tilsa 6-12 måneder lagring, så nå var vel tiden. Av notatene hadde jeg smakt på den i desember uten å være helt fornøyd, så jeg var forberedt på alt. Helte først av et lite glass for å smake, og det var en gledelig overraskelse, (passe) søtt og godt. Silte så av resten over på flaske, og er stadig fornøyd med resultatet. Denne kan lett serveres til eller etter dessert.

Jeg måtte jukse litt med frostnettene ifjor, men om jeg plukker i år blir det vel først mot slutten av måneden, og da bør vel naturen ha gjort sitt.


For oppskrift, se fjorårets innlegg. Kort oppsummert: En liter eller så slåper, en del sukker, 45% sprit, satt på glass innerst i skapet et års tid. Og vips!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar