Schnitzel-ekspressen

Wiener melange er et av valgene på kaffemaskinen jeg stort sett står over. Derimot er jeg så ofte som virker forsvarlig innom Schrøder for en schnitzel. Dessverre er det blitt en liten stund siden sist, og nå rundt juletider blir det jo lett ganske full der. Gleden var derfor stor da jeg tilfeldigvis kom over et lite stykke kalv i butikken, uten engang å ha tatt turen til Torshov.
Yngve Ekern har tidligere skrevet en fin introduksjon til emnet, jeg fulgte noen tips fra denne. Det er jo strengt tatt ikke rom for særlig mye slinger i denne schnitzel-valsen.

Wienerschnitzel
Ytrefileten jeg fant i butikken var relativt tykk, så jeg fulgte råd om å dele den i to (på langs). Pakket så de to stykkene inn i oljet plastfolie og banket i vei. Ettersom jeg stort sett spiser middag ganske sent måtte begrense meg noe av hensyn til naboene, og stykkene ble ikke helt pannekake men allikevel flatere enn utgangspunktet. Vendte dem så i henholdsvis mel, egg og brødrasp (ikke hjemmelaget). Stekte kjøttet med klarnet smør i en ikke-altfor-varm panne til det hadde en passelig fin farge på begge sider.



Serverte på tradisjonelt vis med sitron, ansjos og kapers. Poteter glemte jeg av, men tomater fra ovnen og erter (med litt smør fra panna rørt inn) holder jo lenge.

250g kjøtt delt på langs hadde nok holdt til to, men siden det er mørkt ute og snart jul lot jeg vær å spare noe til imorgen. Ble ganske mett, så jeg sto over Sachertorte til kaffen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Veldig imponerende at du har vært mer nazi enn Ekern selv med garnityret; han har lagt på en persilledusk som ifølge ham selv ikke har noe der å gjøre.

Skulle du en dag være i det mer frimodige hjørnet, kan jeg for øvrig anbefale et panerings-triks jeg har plukket opp fra nevnte Ekern: Bland hakkede pistasjnøtter i brødraspet. Jeg har bare testet det med svin, men det burde jo funke med kalv også.

Legg inn en kommentar