Rabarbrasyltetøy

Jeg hadde plukket meg endel rabarbra (den skal jo som kjent brukes før Sankthans). Denne (og litt sitronskall) sto med sukker over natta og ble til en fin slush. Kokte opp dette med en kanelstang, ørlite knust ingefær og ennå mer sukker, og lot putre på svak varme en times tid og vel så det.

Da var det på tide å smake til og ta marmeladetesten - ta av litt på en tallerken, avkjøl og se at den ikke flyter sammen når man drar en skje gjennom. For denne spalten sin del kunne det nok vært brukt noe mer sukker, men det var pinse, butikkene stengt og jeg noe utålmodig på å komme meg ut i solen, så det fikk gå.

Marmeladen helles over på glass og avkjøles. Den ble ikke like fast som appelsinmarmeladen fra tidligere i år, men det var greit hold i den og smaken frisk og fin.



Ca. 2+ kg rabarbra og ca 1.5 kg sukker (pluss saft og skall av en sitron) ga drøye 3 liter syltetøy/marmelade.


Enkel rabarbradessert

Jeg var tom for fløte og andre potensielle dessert-ingredienser, men laget allikevel en grei dessert idag: Noen skjeer creme fraiche blandes med melis (evt. vaniljesukker) og litt kornblanding. Noen skjeer rabarbrasyltetøy oppå dette igjen, og vips!

(Ønsker man å fortsette på den vårfriske bølgen kan man gjerne blande seg en Gimlet til slutt, men dette følger smak og behag).