Ana Bacalhau

Ok, hun var ikke på middag hos meg ikveld (men jeg skal på Deolinda i oktober). Derimot har jeg laget en ganske trad og ganske god vestnorsk bacalao-middag, med oppskrift fra Kristiansund. Et antall oppskrifter på slik bacalao går ut på å koke og trekke ting så og så lenge hver for seg og slik og slik og blande etterhvert, men jeg følger stol-på-råvarene-det enkle-er-ofte-det-beste-prinsippet. Mens man renser, hakker og skjærer bør man i det minste ha en voksen Martini Bianco til følge (voksen som i fra 1.5l flaske fra tax-free'en).

Bacalao (du vet, fra vestlandet)
Klippfisk vannes ut over natta og deles opp i passelige små biter (gaffelstørrelse). Fres løk (en hel) og hvitløk (en hel fersk) på svak varme i en stor gryte med rikelig olivenolje. Legg en kladd meierismør i bunnen, og legg klippfisk, poteter i skiver og paprika lagvis i gryta. Legg oppi en boks eller to med tomatpuré underveis, sammen med litt piri-piri og/eller chili. Ha til slutt oppi et antall bokser (hele) hermetiske tomater og kok opp, eventuelt med noen pepperkorn. La stå og putre under lokk på svak varme en times tid til halvannen (dvs til potetene er møre). Ha oppi oliven og litt persille rett før servering, og spis med brød og aïoli. Avhengig av hvor salt klippfisken er kan man velge å drikke vinho verde til (jeg hadde sett meg ut en Terras do Minho), øl (Super Bock), eller faktisk en passende rød. Vi drakk en Azul Portugal Bairrada fra Beiras som viste seg å være frisk nok til å matche fisken. Sist jeg laget dette fylte jeg 3.5l-gryta til randen, denne gangen var jeg noe mer romslig med tomater og kom et stykke lenger oppi 6l- gryta. To pers ble veldig mette, og selv etter å ha sendt avgårde en romslig doggybag har jeg få bekymringer ang. å få testet Minhoen til dette her.

Ovnsbakt fiken med honning og mascarpone
Får man tak i skikkelig store, ferske fiken er de veldig gode naturell. Men de er også veldig gode om man snitter et kryss i dem, legger oppi en skje honning, heller over en skvett portvin og lar dem stå og kose seg i ovnen på svak varme (ca 100 grader) mens man spiser. Mens man synker innimellom slagene bør man helle sausen som danner seg over fiknene. Serveres på søt mascarpone (rør inn noen skjeer melis) eller evt med creme fraiche rørt sammen med litt mer melis og litt sitronsaft. Søtt og friskt, det blir godt. Om man vil kan man nå legge ut om hvordan fiken er en afrodisiak, eller eventuelt bare fortelle den søte historien om prinsessen som savnet snøen (vent litt, det handlet visst om mandeltrær, men pytt).

Etter dette er man antageligvis veldig mett, og man bør ta seg f.eks en calvados. Xau bacalhau!