Ennå en and i ovnen

På Meny selger de andelår fra Holte gård for rundt 30 kroner stykk, og det er jo en grei pris for en middag tenkte jeg (omtrent det samme som et Donald-blad antageligvis). Smart som jeg er tok jeg dog bare med meg ett, derfor ikke så mye confit-eksperimentering for denne middagen.

Tomater derimot, er en vits å handle i butikken her til lands. Enten har de "smaks-tomater" (siden de andre er usmak) eller relativt dyre plommetomater, som jeg endte opp med (en tier pr stykk omtrent).

Braissert andelår
Laget noen snitt i fettsiden av låret og gned inn salt og litt pepper, og lot låret ligge litt sammen med en timiankvist. Puttet så en flaske ganske god vodka i frysen.

Satte ovnen på ca 160 grader og satte inn et lite fat med det jeg hadde liggende, dvs litt løk, noen hvitløksfedd, en tomat og ennå en timiankvist. Brunet låret i en ganske varm panne, som jeg etter å ha snudd skinnsiden opp skvettet litt vin oppi (fra en restepose i kjøleskapet ment for calimocho). La låret i ovnen, stekte ut pannen med litt smør som jeg helte over fatet sammen med litt mer vin. La over folie og lot dette stå inne en time-halvannen (til det var ferdig).

Spiste dette med grønne linser (som jeg aldri klarer å koke helt riktig, siden jeg ikke er vegetarianer) og et ganske godt brød. Låret ble kanskje stekt ørlite for mye, men sjyen var veldig god, så det gikk fint.

Etterpå tok jeg ut vodkaen fra frysen og drakk noen klunker fra mine splitter nye drammeglass (kjøleskapskalde). Dermed slapp jeg å lage kaffe.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Andelår til 30 kroner stykket? Hvilken Meny-butikk er dette?

martineg sa...

Meny på Grønland, enkeltpakker à ca 250g.

Legg inn en kommentar