Fiken på glass

Jeg smakte for en tid tilbake noen veldig gode fiken lagt på glass med cognac. Der hadde de ligget et års tid, og var såvidt jeg husker supergode ved siden av enellerannen ost. Nå har jeg endelig fått oppskriften og var interessert i å teste ut dette selv.. Helst uten å vente ett år (dette skal uansett være valgfritt).

Ettersom det er sesong for tørkete fiken stort sett hele året, var det jo bare å gyve løs, selv om oppskriften er etpar hakk enklere enn noe tilsvarende jeg fant på Internett.

Nedlagte fiken
La en pakke tørkete fiken i en kjele og helte over vann så det dekket, pluss en liten dasj sukkerlake. Kokte opp dette og lot putre i ca. 20 minutter. La så fiknene på rene norgesglass og helte over trekkevannet så det mer eller mindre dekket (et par cm igjen fra toppen). Toppet dette med brandy (i mangel av en OK cognac) og satte på lokk.

Jeg var ikke helt overbevist av smaken på trekkevannet/laken, så jeg var interessert i å teste fiknene uten å vente altfor lenge. Dette har derfor gjort i dag, etter at fiknene har godgjort seg et helt døgn.

Vispet sammen litt creme fraiche, melis og to dråper sitronsaft. La en fiken oppå dette og helte over en skje av laken. Dette smakte helt OK (mild fikensmak + brandy), men ikke like fantastisk som jeg husker cognac-versjonen jeg smakte. Kommer derfor til å eksperimentere litt mer med ymse tilbehør til disse (kanskje de bør få renne av seg litt før servering), og eventuelt lage en ny batch med nevnte tips fra internett og annen alkohol.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar