Forkjølelsesmat

Jeg har blitt ganske forkjølet, og kurerer såklart med grog. Men noe skal man jo spise også. Riktignok var jeg tom for hønsekraft og kunne derfor ikke lage meg en sunn suppe (é canja). Heldigvis hadde jeg handlet nok på fredag til å slippe å gå ut i løpet av helgen, bl.a et kyllingbryst fra Stange. I kjøkkenvinduet hadde jeg en timiankvast og noen tomater som absolutt burde brukes, så jeg  planla derfor en moderat krydret, moderat sunn og moderat lat kyllingmiddag.

Ovnsstekt kyllingbryst med ris og tomater
Kuttet noen tomater i båter, hakket opp rester av en fenikkel, klippet opp litt timian over og puttet i ovnen på ca. 150 grader (varmere enn om jeg skulle laget ovnsstekte tomater normalt). Når det begynte å se passe godt ut satte jeg på ris, som putret med biter av en kanelstang oppi.

Pepret kyllingbrystet sånn passe, gned inn med litt sitron og fylte det med timian og rosiner (slike gule). Brunet i panne i passe mengder smør sammen med litt sjalottløk, og la inn i ovnen sammen med tomatene. For å gjøre det lett for meg selv puttet jeg folie over det hele, og da det hadde stått inne ca 10-15 minutter stakk jeg inn et steketermometer. Ørlite til, og det var akkurat passe, dvs rundt 60 grader og så ferdig ut på sjyen som rant ut.

Dette var ganske mildt, men smakte allikevel såpass at det slo gjennom forkjølelsen. Drakk en Châteu de Campuget Rosé til, som også passet fint til forkjølelsen.

Etter en liten synkepause ligger det nå an til dessert:

White russian
2 vodka
1 Kahlúa

Fyll et rocks-glass med is,  hell i vodka og Kahlúa og topp med ristet fløte. Dryss over litt revet muskat. Server eventuelt med en sjokoladebit ved siden av. Eller bedre, dropp muskaten og riv litt av sjokoladen over isteden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar