Vintertomater og en pasta

Det er ganske trist å handle tomater på vinteren. Stort sett smaker de ingenting, er mugne og/eller har støtskader. Eventuelt kan man handle en dyr pakke cherrytomater som er akseptable. Går man derimot for de triste, er det kun en ting å gjøre. Putt dem i ovnen på lav varme, lenge. Eller, skal man lage noe som ikke tar så lang tid, putt dem i panna på svak varme. Dette gjorde jeg i dag, mens jeg laget en pastarett som er såpass enkel at den fortjener å nevnes.

Pannestekte tomater
Kutt et lite antall tomater i to, legg i en lunken panne med litt olje. Dryss over rosmarin og eventuelt annet man har for hånden. La ligge i pannen på lav varme mens man lager resten av middagen. Vend av og til.

Gorgonzolapasta med broccoli
Kok opp pasta (av en type man har i skapet). Hiv oppi noen brokkoli-buketter mot slutten. I mellomtiden, legg en god kladd gorgonzola (eller cambozola) oppi en varm tallerken.  Når dette nærmer seg ferdig kan man legge tomatene over på en annen tallerken sammen med litt brød som man gjerne kan dyppe i olje/tomatsaus fra panna. Renn av pasta og brokkoli og legg oppå den halvsmeltete osten og rør rundt. Spis. Jeg drakk en rosé til (Ch. de Campuget) som strengt tatt ikke passet, men lite brød jeg meg om det ettersom mye av halvflasken gikk med før maten (og til tomatene).

Likør og snop
Til dessert, en konfektbit og en klunk kald appelsinlikør (denne kunne hatt ørlite mer sukker i seg, men derfor passer den desto bedre med en sjokoladebit først).

Etter oppvasken passer en armagnac-skvett, om man skulle ha det stående.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar