To notater om yoghurt

Her forleden kom jeg over en relativt bugnende bringebærbusk (villbringebær sådan), og tenkte "Hm!". Forholdene lå dog ikke helt til rette for at jeg rensket busken (bl.a pga et gjerde og endel brennesle), men noe plukket jeg med meg hjem. Dette rørte jeg senerere sammen med litt sukker, og vips hadde jeg et knallgodt bringebærsyltetøy.

Hvilket pussig nok leder oppmerksomheten mot yoghurt.

1. Fruktyoghurt
Er man så heldig å ha laget seg nevnte syltetøy, er det veldig godt å spise med yoghurt (som man har søtet litt på forhånd, hvis den er naturell).

2. Melkerester
Lager man (som meg) yoghurt på litersglass, har man gjerne en liten melkeskvett igjen på kartongen (dersom man ikke fyller glasset helt til kanten). Dette kan man unngå ved å lage seg en drink før man begynner (man blir jo gjerne litt varm av å stå over oppvarmings-vannbadet):

2cl Kahlua
4cl vodka

helles over is i et rocks-glass, rør rundt. Topp med helmelk.
(Man kan jo diskutere om det ikke gjør seg bedre med ristet fløte, men det spørs hva yoghurten sier til det).

Eventuelt til kveldsmaten (yoghurt lager man jo gjerne så den kan stå over natta):

Grog
Vel, strengt tatt ikke, men vi kaller det det for enkelhets skyld.
Lag te (vanlig svart), server med melk, honning og en god skvett rom. Krydre etter ønske (kanel/muskat/hvanå). Går man for denne varianten er det ikke så dumt med en skive geitost med nyrørt bringebærsyltetøy på.