Ankerdram

På hytta er det fullt av einer, men det har pussig nok aldri slått meg å plukke noe fra disse stikkete buskene. Dette har jeg tatt konsekvensen av nå, og har høstet inn en grei porsjon (riktignok litt for tidlig, de bør visst plukkes i september). Noe er tørket og lagt på glass, men endel tenker jeg å bruke for å kickstarte en mulig karriere som drammemaker.

Jeg har stort sett fulgt tips og gode råd fra krydderdram.no og andre internettkilder. Et springende punkt var mengden bær mot sprit, men dette kan jo justeres etterhvert. Den som venter på noe godt, osv.

Einerdram
En neve einebær (omtrent 2/3 støtet lett i en morter) er lagt på glass med ca 6dl sprit (Polets 60% blandet ut med Olden til 40%, to deler sprit til en del vann). Om en uke skal dette siles og helles over på flasker, så til da får jeg forsøke å skaffe meg en rull gasbind og en trakt.

Slåper er også plukket inn, men disse ligger i frysen for å få med seg en frostnatt før de settes.