Kantarella

Høsten er tydeligvis på vei ettersom grønnsaksbutikkene (de som vet hva som er i sesong) har begynt med kantareller. Riktignok ganske dyre. Men det var jo hendig ettersom jeg tidligere har laget en ganske god risotto med slikt, og trengte å øve litt.

Kantarellrisotto med fårepølse
Kantareller renses og grovhakkes, sauteres i smør og legges til side. Det er helt sikkert et triks å gjøre dette i samme gryta som man etterpå lager risottoen i.
Brun så finhakket sjalottløk og litt hvitløk i olje. Hell over ris (jeg brukte ca 150g ris, ville holdt til to) og la den trekke til seg oljen. Hell over et glass vin (Quinta do Ameal i mitt tilfelle) og la dette trekke inn. Lag så risottoen med litt kraft av gangen osv, og ha oppi kantarellene noen minutter før det er ferdig. Jeg hadde litt fenarull (fårepølse av ekte får) liggende, så jeg hadde oppi noen skiver av dette og. Vend inn endel revet parmesan rett før servering.
Server med noe grønt og f.eks en plommetomat.

Ovnsbakt paprika
Renset etpar paprika, kuttet i passe store skiver og penslet med olje. La disse i et fat sammen med etpar gulerøtter i skiver og noen hvitløksfedd. Stekt på 225 grader i en times tid (snudde paprikaen underveis).

Portvin etter kaffen
Jeg handler som regel inn tawnies, og vil påstå at Warre's Otima 10 year er en av de bedre polet har i basisutvalget (det viser seg at den er på bestillingslista, men de har den stort sett på de polene jeg er).