Maffiga muffins

Jeg har lånt en bok om muffins ("en bok om livets goda") og en muffinform som jeg fikk lyst til å prøve. Jeg hadde et glass med en syltetøy-rest jeg tenkte å tømme og en pose havregryn jeg sliter med å bruke opp, så jeg endte opp med følgende:

Havremuffins med rabarbrasyltetøy
Vispet eggedosis (så godt som iallefall, hva pokker betyr "pösigt"?) av to egg og like mye sukker, og hadde oppi 100g smeltet smør og 1dl melk. Vendte dette inn i en blanding av hvetemel, havregryn, kanel, salt, bakepulver og litt syltetøy til røra var sånn passe fast. Hadde endel røre i muffinformen, en skje syltetøy oppå hver muffin og så litt mer røre. Dette sto i ovnen i drøye 20 minutter, til ingenting hang fast på en pinne. Akkurat når de er ferdige får man vel øve litt på, de skal være stekt men allikevel litt myke inni slik at de ikke blir for tørre.

Jeg har smakt på en, og den var akkurat så god (og mektig) som man kunne anta at denne blandingen ville bli. Til slike søte saker på kveldstid bør man visstnok drikke melk, men jeg tok en moscatel med is.



Et tips er nok forresten å smøre formene med litt smør, selv om de er space age og non-stick.