Modne ripsbusker

Høsten er som sagt i anmarsj og det er på tide å forberede seg så man unngår skjørbuk og forkjølelser. Pålitelige kilder (får man anta) nevner at rips inneholder "en god del C-vitamin". Flaks at jeg var innom en hage med relativt modne rips og solbær-busker igår. Uflaks at godt modne rips og solbær har mistet mye pektin (men man har jo kjemi, så det går greit).

Solbærsyltetøy
Jeg hadde ca 1 liter/en halvkilo solbær, og jeg fant en oppskrift som nevner ca. 600g sukker pr. kilo bær. Skylte bærene og lot dem renne av, og kokte opp med litt vann (1dl).
Lot bærene koke til de var mer eller mindre oppløst (det gikk ganske raskt, og jeg skrudde ned varmen etterhvert), og rørte inn noen spiseskjeer Certo. Lot koke litt til, hadde i sukker og kokte opp på ny mens jeg rørte. Tok av varmen, lot stå bittelitt og hadde på glass. Restene i gryta smakte riktig godt, så jeg håper dette blir bra.

Rene glass
Den enkleste måten å forberede glass man skal bruke til syltetøy e.l. (om man ikke gjør ekte hermetisering) er å vaske dem godt og la stå på rist i ovn på ca 120-130 grader i et kvarters tid (mens man lager syltetøyet/laken eller hva nå). Fyll syltetøy på varme glass, skru igjen lokk og la stå opp ned mens de kjøler seg ned.

Ripsgelé
Et noe mer usikkert prosjekt da jeg bl.a. manglet et oste/sileklede og slikt utstyr, men pytt. Fulgte denne gang gode råd som nevner 1dl vann pr. kg rips og ca 750g sukker pr liter saft. Kokte rips og vann til saft, lot renne av (mangler man osteklede kan man bruke et utvasket kjøkkenhåndkle, og mangler man stativ kan man bruke en diger bolle og litt tau).


Bærene siles av (et kjøkkenhåndkle er nok ikke helt ideélt, uansett hvor hullete det er) og saften kokes opp. Tilsatte igjen Certo, og så sukker (litt av gangen, svært forsiktig røring).
La stå og putre for seg selv en liten stund (ti minutter eller til marmeladetesten later til å være i boks). Ta av varmen og la stå (det ble allerede nå ganske gelé-aktig, muligens fordi jeg hadde vært for ivrig med enten Certo eller røring). Skum av toppen og hell på glass.
Så er det bare å vente å se.