En and i ovnen

Tirsdag pleide såvidt jeg kan huske å være Donald-dagen før i tiden, og siden jeg hadde tatt ut en and fra frysen i helgen var det mye som lå til rette for å følge andetradisjonen, men også prøve noe nytt.

Ovnsstekt andebryst med rotgrønnsaker
Jeg har pleid å steke andebryst i panne, men var litt interessert i å se hvordan det gikk å steke i ovn.

Smurte to andebryst på tilsammen 450g inn med salt, pepper og sukker, gned inn litt sitronskall og lot ligge litt i olje sammen med en rosmarinkvist. Forberedte et fat med olje, tomatbåter, noen småløk og litt mer rosmarin. Stekte så brystene med skinnsiden ned på sterk varme i et par minutter (for å få være sikker på å få skorpe på fettet), og brunet såvidt på andre siden et minutts tid på litt svakere varme. La brystene over i fatet (skinnside opp) og helte oppi smør fra pannen, en solid porsjon. Satte fatet inn i ovn på 250 grader som jeg skrudde ned til 180 når maten var inne. Dette sto inne såvidt 20 minutter, for deretter å hvile litt under folie mens jeg gjorde ferdig tilbehøret, og da var kjøttet fint rosastekt.

Kuttet opp noen gulerøtter i skiver (ikke så tynne) og sauterte/stekte i panne hvor jeg helte over litt stekesjy (som jo var full av smør) fra anda. Laget sellerirotstappe (1 sellerirot og etpar poteter, pepper og smør). Her kunne nok selleriroten kokt ett minutt lenger for å bli litt mørere, men den ble veldig god.

Skiver av andebryst servert på stappe med rikelig sjy over, med sjy-stekte gulerøtter og tomatene og resten som hadde vært i ovnen ved siden av. Drakk Portal da Águia 2008, en ganske grei billig-portugiser. Dette ville antageligvis vært nok til tre, men siden jeg spiste med meg selv har jeg masse rester.